Tematyka dzisiejszego postu nie jest przypadkowa.
W ubiegłą sobotę jeden z uczniów (dodam - ambitny :) ) stwierdził, że ma trudności z pisaniem wypracowań, że nie wie co właściwie powinno zawierać dobre wypracowanie, czyli jak i o czym pisać...
Mam nadzieję, że poniższe wskazówki staną się pomocne przy pisaniu kolejnej pracy ;)
7 ZASAD (PRZYKAZAŃ ;) ) DOBREGO WYPRACOWANIA
1. Najpierw zacznij od uważnego przeczytania tematu wypracowania (jeśli trzeba - nawet kilka razy) zwracając uwagę, co jest w nim istotne, jak należy go rozumieć i w jakiej formie przedstawić,
np. Napisz wypowiedź (ok.200 słów), w której zrelacjonujesz historię zawartą w opowiadaniu 'Przyjaciel Automateusza' S. Lema, z pozycji robota Automateusza lub elektroprzyjaciela Wucha.
W powyższym przypadku należało użyć formy 1 os., l. poj. (ja), czasu przeszłego, gdyż opowiadamy zdarzenia, które już miały miejsce.
Dodatkowo trzeba było uwzględnić cechy postaci, ktora się wypowiadała, czyli 'wczuć się' w daną rolę i z jej perspektywy pisać. Np. Automateusz - robot obdarzony cechami ludzkimi, zdolnością do empatii, będzie wypowiadał się inaczej niż Wuch - typowy wynalazek, pozbawiony uczuć.
2. Jeśli nie rozumiesz tematu lub masz wątpliwości, poproś nauczyciela o dodatkowe wyjaśnienia.
3. Pamiętaj, że na pytanie zawarte w temacie wypracowania można czasem odpowiedzieć w wieloraki sposób. Ważne jest, by swoją odpowiedź umieć uzasadnić.
4. Następnie zastanów się, o czym chcesz pisać. Pomocne w tym okazuje się sporządzenie planu wypracowania, który w istotnym zakresie ułatwi Ci pracę nad tekstem.
Najpierw zapisz luźne skojarzenia związane z tematem, a następnie uporządkuj je chronologicznie -
w takiej kolejności, w jakiej zamierzasz je poruszać w swojej pracy.
Uzyskasz w ten sposob wstępny zarys tego, co będziesz chciał ująć.
5. Ważną zasadą w pisaniu wypracowań jest zachowanie spójności. Oznacza to, ze każdy element (argument) musi współgrać z resztą, powinien wynikać z siebie. Dlatego wielką wagę przywiązuje się do kompozycji pracy, która w języku polskim powinna mieć charakter trójdzielny. A zatem musi zawierać:
WSTĘP
Możemy w nim nawiązać do tematu (wprowadzić w temat), zainteresować tym co mamy do przekazania, powiedzieć, co skłoniło nas do podjęcia tego tematu, przedstawić problem, osobę, zainteresować wydarzeniem itp.
Możemy w nim nawiązać do tematu (wprowadzić w temat), zainteresować tym co mamy do przekazania, powiedzieć, co skłoniło nas do podjęcia tego tematu, przedstawić problem, osobę, zainteresować wydarzeniem itp.
Wstęp uzależniamy od formy wypowiedzi i od tematu wypracowania.
ROZWINIĘCIE
- to najważniejsza część wypracowania, dlatego też powinno zajmować największą objętość.
Stanowi główną część pracy: opracowanie tematu, jego uzasadnienie, wykazanie się znajomością zagadnienia, udowodnienie jakiejś racji, przedstawienie ciągu wydarzeń itp.
Należy zwracać uwagę, by nie odbiegać od tematu wypracowania!
ZAKOŃCZENIE
W końcowej części wypracowania powinniśmy zawrzeć wnioski.
Można przywołać i podsumować problemy cząstkowe, które poruszyliśmy w rozwinięciu.
Warto mieć na uwadze, aby zakończenie nie przekraczało objętości wstępu.
6. Nie bez znaczenia jest poprawność językowa w tekście.
Nasze wypracowanie musi być zrozumiałe, bogate leksykalnie, poprawne ortograficzne, estetyczne, z podzialem na akapity.
- Wystrzegaj się używania w wypracowaniach zwrotów potocznych.
- Nie stosuj skrótów znanych z internetu i sms-ów.
- Posługuj się oficjalną polszczyzną.
- Nie nadużywaj zdań złożonych, zwłaszcza wielokrotnie (zwiększa się ryzyko popełnienia błędu stylistycznego).
7. Redagowanie wypracowania to pewien rodzaj pracy twórczej. Miej ambicję, by Twoje wypracowania były oryginalne.
- Każde wypracowanie traktuj jako możliwość wypowiedzenia się na określony temat w sposób niepowtarzalny, właściwy tylko Tobie, oddający Twój sposób patrzenia na otaczający nas świat i związane z nim problemy.
- Postaraj się tymi informacjami zainteresować odbiorcę i przekonać go do nich.
To tyle na temat pisania wypracowań.
Wierzę, że od tej pory każda praca, którą będę poprawiać, będzie zasługiwać na ocenę co najmniej bardzo dobrą :)
Kończąc, postanowiłam dodać pracę Ewy - autorki wzorowo napisanego wypracowania (na wyżej wspomniany temat). Jeszcze raz BRAWO EWCIU! :)
Masz zdolną uczennicę :)
OdpowiedzUsuńNie ją jedną! :) Muszę zaprotestować przeciwko powszechnym opiniom (szerzonym w Polsce), że praca z gimnazjalistami jest trudna :)
OdpowiedzUsuń